Επιλεγμένες

Σχολικές

Εργασίες

 

Διατροφή και Υγεία

 

 Νηπιαγωγείο Λεβιδίου

Σχ. έτος 2001-02

 

   Πρόλογος
   Εισαγωγή
   Στόχοι
   Φάσεις εξέλιξης του
 προγράμματος
 ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
   Τι είναι διατροφή
   Αναζήτηση τροφών
 στη φύση
   Φυτική προέλευση τροφών
   Ζωική προέλευση τροφών
   Βιομηχανοποιημένα
 προϊόντα
   Τροφές που προτιμούν
 τα παιδιά
   Ο ρόλος των βιταμινών
   Τι πρέπει να τρώμε
   Λειτουργία της πέψης
   Υγιεινή δοντιών
 
   Παρατηρήσεις
   Προτεινόμενες
 Δραστηριότητες
   Αξιολόγηση
   Βιβλιογραφία

 

 Επιμέλεια - σύνταξη:

 Σοφιανοπούλου Χρυσάνθη

 Νηπιαγωγός

 

 

 

 

Φυτική προέλευση τροφών 


 

 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 3/04/2002

 

   ΘΕΜΑ: ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΜΑΣ- ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΤΡΟΦΗΣ ΜΑΣ- ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΣΕ ΦΥΤΙΚΑ, ΖΩΙΚΑ, ΒΙΟΜΗΧΑΝΟΠΟΙΗΜΕΝΑ.

  

Τα παιδιά μαθαίνουν να φυτεύουν

 

   ΣΤΟΧΟΣ:

 

 1. ως προς τις γνώσεις: Να γνωρίσουν και να κατανοήσουν τα νήπια από που και πώς παίρνουμε τα τρόφιμά μας (από τα φυτά).Την παραγωγή και τη χρησιμότητά τους για τον ανθρώπινο οργανισμό, αλλά και το διαχωρισμό τους ανάλογα με την προέλευση τους.

 2. ως προς τις δεξιότητες: Κατάταξη των τροφίμων σε φυτικά.    
ΥΛΙΚΑ: κεσεδάκια από γιαούρτι, μπαμπάκι, φακές, φασόλια, ρεβίθια, στάρι, χώμα, βιβλία, περιοδικά, εικόνες, φωτογραφική μηχανή, κασετόφωνο.

 

                                     
ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  1.    Συζήτηση: στον κύκλο υπάρχουν διάφορα τρόφιμα σπόροι, ξηροί καρποί, ρύζι, ρεβίθια, φακές, λαχανικά, τρόφιμα από το σπίτι. Τα νήπια παρατηρούν τα τρόφιμα και περιγράφουν πού τα έχουν δει στο σπίτι ή στην αγορά. Γίνονται υποθέσεις για το που βρίσκουμε τα φρούτα και πού τους σπόρους, τους ξηρούς καρπούς και τα λαχανικά.. Παρατηρούνε αν οι σπόροι και τα φρούτα μοιάζουν μεταξύ τους. Γίνεται περιγραφή του τρόπου προέλευσης των φρούτων από τα δέντρα, του τρόπου ανάπτυξης των σπόρων προκειμένου να μεγαλώσουν τα φυτά και τα δέντρα και να δώσουν τους ανάλογους καρπούς. (από την εμπειρία τους αλλά και από την παρατήρηση των εικόνων και των βιβλίων εξηγούν την χρησιμότητα των σπόρων και την πορεία εξέλιξής του σε φυτό και δέντρο που δίνει καρπούς.)

  2.  Τα παιδιά φυτεύουνΠείραμα.Tα νήπια φυτεύουν σε κεσεδάκια από γιαούρτι σπόρους της επιλογής  τους άλλα σε χώμα και άλλα σε βαμβάκι. Ρίχνουν νερό σε όλα τα κεσεδάκια και τα τοποθετούν σε ευήλιο μέρος της τάξης. Αποφασίζουν να τοποθετήσουν κάποια κεσεδάκια με σπόρους σε σκοτεινά σημεία της τάξης και κάποια άλλα να μην τα ποτίσουν για να δουν αν αυτά θα μεγαλώσουν, το ίδιο με τα υπόλοιπα. Το κάθε παιδί αναλαμβάνει να ποτίζει και να παρακολουθεί την εξέλιξη και την ανάπτυξη των φυτών τους. Διατυπώνουμε υποθέσεις και περιμένουμε να δούμε αν θα επαληθευτούν ή θα διαψευστούν.

  3.  Κατασκευή κολλάζ. Τα νήπια συλλέγουν από τα περιοδικά τις φωτογραφίες και τις εικόνες των τροφίμων που βρίσκουν. Τις κόβουν και τις συγκεντρώνουν όλες. Στη συνέχεια, προσπαθούν να διαχωρίσουν και να ταξινομήσουν τις τροφές εκείνες που προέρχονται από φυτά ή δέντρα –από ένα σπόρο- και ονομάζονται φυτικές. Αφού σιγουρευτούν για την επιλογή τους κολλάνε όλα τα φυτικά τρόφιμα σε ένα μεγάλο χαρτόνι και φτιάχνουν έτσι ένα πόστερ με φυτικά προϊόντα. Κολλάνε και άλλους καρπούς που βρίσκονται στην τάξη και προέρχονται από φυτά.

  4.  Ζωγραφική. Τα νήπια ζωγραφίζουν με μαρκαδόρους, ξυλομπογιές, κ.α. τις φάσεις ανάπτυξης και εξέλιξης που υποθέτουν  ότι θα έχουν οι σπόροι που φύτεψαν.

 

5. Αποφασίζουν και πραγματοποιούν επισκέψεις στο σούπερ μάρκετ του κ. Ξύδη και στο οπωροπωλείο προκειμένου να παρατηρήσουν τα προϊόντα που πουλά και διαθέτει ο καθένας, τον τρόπο συντήρησής τους, τον τρόπο συσκευασίας τους, τον τρόπο τοποθέτησής τους. Πριν την υλοποίηση των επισκέψεων εκφράζουν τις σκέψεις και τους προβληματισμούς τους, καταγράφουν απορίες και ερωτήματά τους ώστε να τα θέσουν στους καταστηματάρχες  και να επιλυθούν και να απαντηθούν. Κάνουν προβλέψεις σχετικά με τα φυτικά ή ζωικά προϊόντα που αναμένεται να συναντήσουν. Με τις επισκέψεις περιμένουν να δουν αν οι αρχικές τους προβλέψεις ήταν σωστές ή όχι, αν επιλύθηκαν  οι απορίες τους, και αν απαντήθηκαν τα ερωτήματά τους. Τα ερωτήματα που έθεσαν στον κ. Ξύδη ήταν τα εξής:

 

 Α΄ Τι γαλακτοκομικά προϊόντα έχετε;

 Β΄ Τι τυριά έχετε;

 Γ΄   Ποια από τα προϊόντα που πουλάτε τα φτιάνετε μόνος;

 Δ΄ Πώς και που τα φτιάχνετε;

 Ε΄ Πώς φτιάχνετε το βούτυρο και τη μαρμελάδα;

 Στ΄ Τί ψάρια έχετε; Πώς τα πιάνετε;

 

 Τα ερωτήματα που έθεσαν στην κα Ιωάννα, στο οπωροπωλείο ήταν τα εξής:

 

 Α΄ Τι φρούτα και λαχανικά έχετε αυτή την εποχή;

 Β΄ Από που τα παίρνετε;

 Γ΄ Πού τα τοποθετείτε για να τα πουλήσετε; (μέσα σε τελάρα).  


 

 ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Την σημερινή μέρα βασικός σκοπός του προγράμματος ήταν η αναζήτηση προϊόντων που παρασκευάζονται από αυτά που βρίσκουμε στη φύση, να ανακαλύψουμε την προέλευση της τροφής μας (πώς και πού παίρνουμε το φαγητό μας.). Να διαχωρίσουμε τα τρόφιμα σε ζωικά και φυτικά. Αυτοί οι σκοποί μας επιτεύχθηκαν αφού τα παιδιά αρχικά έκαναν τις υποθέσεις τους, περιέγραψαν προσωπικά βιώματα και εμπειρίες σχετικά με τις διαδικασίες που απαιτούνται για να φυτευτούν οι καρποί και τα σπόρια και να γίνουν φρούτα και λαχανικά αλλά και οι διαδικασίες που απαιτούνται για να πάρουμε το κρέας και να το μαγειρέψουμε. Μίλησαν και για τους χώρους που μπορούμε να προμηθευτούμε τα υλικά, φυτικά και ζωικά. Φυτέψαμε σε κεσεδάκια από γιαούρτι πάνω σε βαμβάκι ή χώμα φασόλια, φακές, γίγαντες, ρεβίθια, ρίξαμε νερό και περιμέναμε με ανυπομονησία να δούμε αν αυτά θα μεγαλώσουν και αν θα δώσουν φυτά. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι μερικά προνήπια νόμιζαν ότι αμέσως μόλις φυτέψουμε σπόρους αυτοί την ίδια στιγμή θα μας δώσουν φυτά. Έκαναν τα νήπια τις δικές τους προβλέψεις, ζωγράφισαν τις φάσεις ανάπτυξης  των σπόρων που φύτεψαν. Η διαδικασία του φυτέματος των σπόρων, το μοίρασμά τους από τα ίδια τα νήπια ήταν μια διαδικασία που τους κέντρισε το ενδιαφέρον. Αυτό που άρεσε πάρα πολύ στα παιδιά ήταν η επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ της κ. Ξύδη. Εκεί είχαν την ευκαιρία να παρατηρήσουν, να διατυπώσουν και να επιλύσουν τις απορίες τους, θέτοντας στην κ. Άννα Ξύδη τα εξής ερωτήματα:

 -Τι τυριά έχετε; ( φέτα, μυζήθρα, κεφαλογραβιέρα )

 -Ποια από αυτά τα φτιάχνετε εσείς; Πώς και πού τα φτιάχνετε;

 -Τι ψάρια έχετε; ( σαρδέλες )

 

Επίσκεψη στο μανάβη

 

 Παρατήρησαν όλα τα προϊόντα και επεσήμαναν ποια από αυτά είναι γαλακτοκομικά , ποια προέρχονται από ζώα, ποια από φυτά. Είδαν πώς κόβουν στην μηχανή τον καφέ για να είναι φρέσκος. Έμαθαν πώς φτιάχνονται οι χυλοπίτες. Βέβαια τα προϊόντα που εφίστησαν την προσοχή των παιδιών ήταν τα παιχνίδια που υπήρχαν στο μαγαζί, οι τσίχλες, οι καραμέλες, τα πατατάκια, οι σοκολάτες και  άλλες αγαπημένες τους λιχουδιές. Δοκίμασαν όλα τα νήπια κεφαλογραβιέρα που πρόσφερε η κ. Άννα και είπαν ότι τους άρεσε πολύ. Στο τέλος δώρισε σε όλα τα νήπια από μία σοκοφρέτα. Στη συνέχεια , ακολούθησε επίσκεψη στον μανάβη που έθεσαν τα εξής ερωτήματα:

 -Τί φρούτα και λαχανικά έχετε;

 -Από που τα παίρνετε;

 -Πού τα βάζετε;

 Παρατήρησαν και είπαν ποια είναι φρούτα και ποια λαχανικά. Είδαν ότι όλα ήταν τοποθετημένα ανάλογα με το είδος τους σε τελάρα και ότι όλα είχαν καρτέλα που έγραφε την τιμή και την ονομασία τους. Παρακολούθησαν την διαδικασία αγοραπωλησίας. Το εκπληκτικό με τα νήπια ήταν ότι παρατήρησαν στην ζυγαριά το βάρος και την τιμή των προϊόντων αλλά και το ότι λογάριασαν σωστά το πόσα ρέστα (1 ευρώ) έπρεπε να δώσει ο μανάβης στον πελάτη που του έδωσε 5 ευρώ ενώ τα προϊόντα που αγόρασε κόστιζαν 4 ευρώ. Στο τέλος της επίσκεψής μας η κ Ιωάννα τους μοίρασε από ένα γλειφιτζούρι.   
  

 

Προηγούμενη σελίδαΕπόμενη σελίδα


[ Τουρισμός | Οικονομία | Πολιτισμός | Υπηρεσίες | Ενημέρωση | Όροι χρήσης | Επικοινωνία ]

Copyright © 2001-2005 - Φιλοξενία σελίδων Αρχική σελίδα