Επιλεγμένες

Σχολικές

Εργασίες

 

Διατροφή και Υγεία

 

 Νηπιαγωγείο Λεβιδίου

Σχ. έτος 2001-02

 

   Πρόλογος
   Εισαγωγή
   Στόχοι
   Φάσεις εξέλιξης του
 προγράμματος
 ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
   Τι είναι διατροφή
   Αναζήτηση τροφών
 στη φύση
   Φυτική προέλευση τροφών
   Ζωική προέλευση τροφών
   Βιομηχανοποιημένα
 προϊόντα
   Τροφές που προτιμούν
 τα παιδιά
   Ο ρόλος των βιταμινών
   Τι πρέπει να τρώμε
   Λειτουργία της πέψης
   Υγιεινή δοντιών
 
   Παρατηρήσεις
   Προτεινόμενες
 Δραστηριότητες
   Αξιολόγηση
   Βιβλιογραφία

 

 Επιμέλεια - σύνταξη:

 Σοφιανοπούλου Χρυσάνθη

 Νηπιαγωγός

 

 

 

 

Τι είναι διατροφή


 

 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ:   28/03/2002

 

   ΣΤΟΧΟΣ: Να κατανοήσουν τα νήπια τι είναι διατροφή: ο συνδυασμός τροφίμων που προέρχονται από φυτά ή ζώα που τρώγονται από τους ανθρώπους μαγειρεμένα με ποικίλους τρόπους, ανάλογα με τις συνήθειές τους στον τρόπο παρασκευής τους.

 

 

   ΥΛΙΚΑ: Περιοδικά, εφημερίδες, βιβλία μαγειρικής, όλα τα υλικά και προϊόντα που περιέχει το μαγαζάκι της τάξης μας.

 

   ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

  1.  ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Τα νήπια ανοίγουν τα βιβλία μαγειρικής και τα περιοδικά , παρατηρούν και ψάχνουν να βρουν εικόνες τροφίμων. Αναρωτιόμαστε πώς φτιάχνονται αυτά τα φαγητά. Τι υλικά χρειάζονται για να γίνουν τα φαγητά. Ανακαλύπτουμε τις συνταγές και τις διαβάζουμε δυνατά. Κατανοούμε ότι αποτελούνται από πολλά και διαφορετικά υλικά σε συγκεκριμένες ποσότητες. Χωρίζουμε τότε τις τροφές σε κατηγορίες: φρούτα, λαχανικά (για σαλάτες), κρέατα, πουλερικά, ψάρια (για κυρίως φαγητό), γαλακτοκομικά προϊόντα, δημητριακά, όσπρια, ζυμαρικά, μπαχαρικά για να ετοιμαστούν τα γεύματα. Παρατηρούμε ότι και ο τσελεμεντές έχει χωρίσει τα φαγητά σε σούπες, πίτες, πίτσες, σαλάτες, θαλασσινά, ορεκτικά, χορταρικά, λαχανικά, μαγειρευτά, ρύζια-ζυμαρικά, όσπρια, γλυκά ( κέικ, τάρτες, τούρτες ), σε φρουτοσαλάτες, ξερά φρούτα και καρποί, κρέμες, γρανίτες, γλυκά κουταλιού, μαρμελάδες κ.α.

  2.  Ομαδοποίηση- ταξινόμηση των πλαστικών τροφών που έχει το μαγαζί μας αλλά και των καρπών- οσπρίων και τροφίμων που έχουν φέρει τα νήπια σε φρούτα, λαχανικά, πουλερικά, όσπρια, γαλακτοκομικά προϊόντα, χυμούς.

  3.  Δραματοποίηση στο μαγαζάκι: πελάτες- πωλητές αγοράζουν και πουλούν λαχανικά, φρούτα, ότι διαθέτει το κατάστημα.

  4.  Κατασκευάζουμε μάσκες ή κούκλες από χαρτί ή χαρτόνι με φρούτα, λαχανικά, πουλερικά και παίζουμε κουκλοθέατρο.

  5.  Θέτουμε την ερώτηση ποιος μαγειρεύει τα φαγητά και πού. Δίνουν την απάντηση τα νήπια, η μαμά στο σπίτι, ο μάγειρας στο εστιατόριο.

  6.  Αποφασίζουμε και πραγματοποιούμε επίσκεψη στο εστιατόριο ΚΟΚΚΟΡΗΣ για να παρακολουθήσουμε τις διαδικασίες προετοιμασίας φαγητών. Πρωταρχικά, σκεφτόμαστε και διατυπώνουμε τις απορίες , τους προβληματισμούς και τα ερωτήματά μας ώστε να τα θέσουμε στον μάγειρα και εκείνος να μας τα επιλύσει. Τα ερωτήματα που απασχολούσαν και έθεσαν τα νήπια ήταν τα εξής:

 α΄ Τι φαγητά έχετε σήμερα, τι σαλάτες;

 β΄ Πώς τα μαγειρεύετε, τι υλικά χρησιμοποιείτε;

 γ΄ Πώς τα σερβίρετε τα φαγητά;

   ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Η σημερινή μέρα άρεσε πολύ στα παιδιά γιατί κατάφεραν και πραγματοποίησαν επίσκεψη σε ένα εστιατόριο του χωριού, τον ΚΟΚΚΟΡΗ. Ήταν μια ιδέα που ήθελαν να την υλοποιήσουν από καιρό. Οι αρχικοί μου στόχοι πέτυχαν αφού τα νήπια κατανόησαν τι είναι διατροφή. Κατανόησαν ότι υπάρχουν πολλά και διαφορετικά είδη φαγητών (σούπες, κρεατικά, πουλερικά, ορεκτικά, θαλασσινά, χορταρικά, πίτες, πίτσες, σαλάτες, γλυκά κ.α.), ότι κάθε φαγητό απαιτεί την αγορά συγκεκριμένων υλικών (φρούτα, λαχανικά, κρέας, λάδι, ξύδι, όσπρια κ.α.) για την κατασκευή του αλλά και ότι κάθε φαγητό μπορεί να μαγειρευτεί και να σερβιριστεί με διαφορετικό τρόπο (π.χ. ψητό, τηγανιτό, βραστό, μαγειρευτό, σε ρηχά ή σε βαθιά, σε μικρά ή μεγάλα πιάτα). Κατανόησαν επίσης ότι δεν μαγειρεύει φαγητά μόνο ο μπαμπάς ή η μαμά στο σπίτι , αλλά και ο μάγειρας στο εστιατόριο, στην κουζίνα, στο γκάζι ή στη σχάρα ή στο φούρνο. Χώρισαν και ταξινόμησαν - με βάση τα δικά τους κριτήρια - τις τροφές που πουλάμε στο μαγαζί σε κατηγορίες [λαχανικά, φρούτα, γαλακτοκομικά προϊόντα όσπρια, κρεατικά]. Μοίρασαν ρόλους και έγιναν παντοπώλες αλλά και πελάτες που αγοράζουν τρόφιμα από το μαγαζάκι μας στο σχολείο. Έγιναν μαμάδες ή μάγειρες που φτιάχνουν φαγητά ή ροφήματα και έπειτα τα προσέφεραν ή τα δοκίμαζαν. Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν -εικόνες από περιοδικά, βιβλία μαγειρικής, φρούτα , λαχανικά και γενικότερα τρόφιμα του σχολείου, του μαγαζιού μας, το κασετόφωνο και η φωτογραφική μηχανή - ήταν ικανοποιητικά γιατί βοήθησαν στην επίτευξη των στόχων, στην διατύπωση ερωτήσεων και στην έκφραση αποριών από τα ίδια τα νήπια. Οι απορίες αυτές επιλύθηκαν από το μάγειρα στο εστιατόριο που με μεγάλη προσοχή και υπομονή μας άκουσε και μας έδωσε τις απαντήσεις που παρατίθενται παρακάτω. Στο τέλος της επίσκεψης μας στο εστιατόριο ο μάγειρας πρόσφερε σε κάθε παιδί να δοκιμάσει σκορδαλιά . Μας πρότεινε να κάτσουμε να φάμε αλλά λόγω πίεσης χρόνου δυστυχώς δεν προλάβαμε να φάμε. Αυτό θα ήταν μια καλή εμπειρία για τα νήπια. Απαντήσεις:    
 
ΦΑΓΗΤΑ

Αρνάκι Λαδορίγανη 

Πατάτες Φούρνου
Κόκορα Κοκκινιστό
Φασολάδα
Γιουβαρλάκια
Σκορδαλιά


ΣΑΛΑΤΕΣ
Τζατζίκι

Μαρούλι
Λάχανο
Χόρτα
Τομάτα
σαλάτα
Χωριάτικη

 

ΒΡΑΔΙΝΟ
Λαχανοντολμάδες
Λουκάνικα
Χοιρινές Μπριζόλες
Παϊδάκια
Σουβλάκια
Κοτόπουλο

 

ΜΑΓΕΙΡΕΥΟΥΝ
Στη σχάρα το σουβλάκι,

στο γκάζι τη φασολάδα,

στο τηγάνι τις πατάτες.

 

 

Προηγούμενη σελίδαΕπόμενη σελίδα


[ Τουρισμός | Οικονομία | Πολιτισμός | Υπηρεσίες | Ενημέρωση | Όροι χρήσης | Επικοινωνία ]

Copyright © 2001-2005 - Φιλοξενία σελίδων Αρχική σελίδα