Επιλεγμένες

Σχολικές

Εργασίες

 

Διατροφή και Υγεία

 

 Νηπιαγωγείο Λεβιδίου

Σχ. έτος 2001-02

 

   Πρόλογος
   Εισαγωγή
   Στόχοι
   Φάσεις εξέλιξης του
 προγράμματος
 ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
   Τι είναι διατροφή
   Αναζήτηση τροφών
 στη φύση
   Φυτική προέλευση τροφών
   Ζωική προέλευση τροφών
   Βιομηχανοποιημένα
 προϊόντα
   Τροφές που προτιμούν
 τα παιδιά
   Ο ρόλος των βιταμινών
   Τι πρέπει να τρώμε
   Λειτουργία της πέψης
   Υγιεινή δοντιών
 
   Παρατηρήσεις
   Προτεινόμενες
 Δραστηριότητες
   Αξιολόγηση
   Βιβλιογραφία

 

 Επιμέλεια - σύνταξη:

 Σοφιανοπούλου Χρυσάνθη

 Νηπιαγωγός

 

 

 

 

Φάσεις εξέλιξης του προγράμματος


 

    Στην α΄ φάση του προγράμματος τίθεται το ερώτημα « ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ».

   Με τη παρουσίαση περιοδικών και βιβλίων μαγειρικής μέσα στην τάξη βρίσκουμε φωτογραφίες φαγητών. Παρατηρούμε και αναρωτιόμαστε τι υλικά απαιτούνται για να φτιάξουμε αυτά τα φαγητά.

   Στη συνέχεια γίνεται ταξινόμηση τροφών σε κατηγορίες :

  • ΦΡΟΥΤΑ , ΛΑΧΑΝΙΚΑ
  • ΚΡΕΑΤΑ , ΠΟΥΛΕΡΙΚΑ , ΨΑΡΙΑ
  • ΓΑΛΑΚΤΟΚΟΜΙΚΑ 
  • ΔΗΜΗΤΡΙΑΚΑ , ΟΣΠΡΙΑ , ΖΥΜΑΡΙΚΑ
  • ΜΠΑΧΑΡΙΚΑ

   Παρατηρούν τα νήπια ότι τα φαγητά μαγειρεύονται  στο σπίτι (σπιτικό φαγητό) ή σε εστιατόριο (έτοιμο φαγητό). Έχουν ήδη προτείνει να πραγματοποιήσουμε επίσκεψη σε ένα εστιατόριο του χωριού για να δουν πώς ετοιμάζεται, πώς μαγειρεύεται και πώς σερβίρεται το φαγητό.

   

   Στην β΄ φάση του προγράμματος αναζητά όλη η ομάδα στο χωριό, γενικότερα στη φύση, τις ζωικές και φυτικές τροφές. Με τη χρήση κασετόφωνου και φωτογραφικής μηχανής τις εντοπίζουμε και τις φωτογραφίζουμε. Ανάλογα με το ενδιαφέρον και τις διαθέσεις των παιδιών παίζουμε κουκλοθέατρο, ζωγραφίζουμε, τραγουδάμε, δραματοποιούμε ή φτιάχνουμε ιστορίες με πρωταγωνιστές φυτικές ή ζωικές τροφές. Κατόπιν, η ομάδα ερευνά και προσπαθεί να αναζητήσει την προέλευση  τον τροφών. Τον τρόπο που παίρνουμε τις τροφές μας - από φυτά και ζώα – τους χώρους, τους τόπους και τις διαδικασίες που παρασκευάζονται, αποθηκεύονται, συντηρούνται και διατίθενται τα τρόφιμα στο ευρύ κοινό. Πραγματοποιούνται επισκέψεις σε σπίτια που οι ιδιοκτήτες φυτεύουν λαχανικά ή άλλα φυτικά προϊόντα και εξηγούν τον τρόπο καλλιέργειας ή παραγωγής τους. Εκεί μας δίνεται η ευκαιρία να παρατηρήσουμε και τα ζώα του αγροτόσπιτου, ιδιαίτερα εκείνα που μας δίνουν τα ζωικά τρόφιμα. Επίσης πραγματοποιούνται επισκέψεις στο οπωροπωλείο, στο παντοπωλείο και στο σούπερ μάρκετ όπου και πάλι οι ιδιοκτήτες εξηγούν τους τρόπους που παρασκευάζουν κάποια από τα τρόφιμα που πουλούν (π.χ. τυριά ή χυλοπίτες). Τα νήπια αναλαμβάνουν να φυτέψουν σπόρους (φασόλια, φακές, ρεβίθια) σε κεσεδάκια από γιαούρτι με χώμα ή βαμβάκι αλλά και να φτιάξουν κήπο με σκόρδα, κολοκύθια, αγγούρια , κρίνο στην αυλή του σχολείου σε τελάρα με χώμα και σε γλάστρα. Παρακολουθούν και καταγράφουν την πορεία ανάπτυξης και εξέλιξης τους κάτω από διαφορετικές συνθήκες. Κάνουν υποθέσεις και περιμένουν να επαληθευτούν ή να διαψευστούν. Επισημαίνουν και την ύπαρξη μιας άλλης κατηγορίας τροφίμων, των βιομηχανοποιημένων ή αλλιώς επεξεργασμένων. Κατά την διάρκεια της επίσκεψής τους στο σούπερ μάρκετ αγοράζουν φυτικά ή ζωικά τρόφιμα, τα μεταφέρουν στην τάξη και φτιάχνουν κουλουράκια ή κέικ. Επίσης επισκέπτονται και τον φούρνο για να κατανοήσουν πώς φτιάχνει ο φούρναρης το ψωμί αλλά και να επιχειρήσουν να φτιάξουν και τα ίδια το δικό τους.

 

  Στην γ΄ φάση του προγράμματος η ομάδα ανακαλύπτει ότι από όλα αυτά τα τρόφιμα που έχουμε ταξινομήσει, άλλα τους αρέσουν και τα προτιμούν λιγότερο και άλλα περισσότερο. Αναζητούν τους λόγους: Γιατί κάποια φαγητά είναι νόστιμα και κάποια όχι , τι συστατικά περιέχουν, τι είναι βιταμίνες, ποιες τροφές τις περιέχουν, γιατί πρέπει να τρώμε. Γίνεται διαχωρισμός των τροφών σε υγιεινές και μη υγιεινές . Η ομάδα κατασκευάζει πίνακα τροφών που καταναλώνονται για πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό ή βραδινό, πίνακα τροφών που πρέπει να τρώμε καθημερινά, συχνά, και σπάνια. Γίνεται συζήτηση και επιλύεται η απορία «Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν δεν τρεφόμαστε καλά», «Ποιες είναι οι επιπτώσεις στην υγεία και σωματική  ανάπτυξη από μη ισορροπημένη διατροφή». Επισκέπτονται το χώρο του σχολείου οι ειδικοί - οδοντίατρος, αγροτική ιατρός - και μας ενημερώνουν σχετικά με αυτό το θέμα, τη διατροφή. 

 

   Στην δ΄ φάση του προγράμματος αποφασίζουν μόνα τους τι τελικά πρέπει να τρώνε σε καθημερινή βάση. Όλα τα μέλη της ομάδας συναποφασίζουν και δεσμεύονται να ακολουθήσουν και να τηρήσουν ένα ισορροπημένο και υγιεινό τρόπο διατροφής στο σχολείο και στο σπίτι .  
 
 
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όλες οι φάσεις του προγράμματος εμπλουτίζονται από ποικίλες δραστηριότητες: μουσικοκινητική, κουκλοθέατρο, δραματοποίηση, προμαθηματικά, κατασκευές κ.α.

 

Προηγούμενη σελίδαΕπόμενη σελίδα


[ Τουρισμός | Οικονομία | Πολιτισμός | Υπηρεσίες | Ενημέρωση | Όροι χρήσης | Επικοινωνία ]

Copyright © 2001-2005 - Φιλοξενία σελίδων Αρχική σελίδα