Επιλεγμένες

Σχολικές

Εργασίες

 

Διατροφή και Υγεία

 

 Νηπιαγωγείο Λεβιδίου

Σχ. έτος 2001-02

 

   Πρόλογος
   Εισαγωγή
   Στόχοι
   Φάσεις εξέλιξης του
 προγράμματος
 ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
   ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
   Τι είναι διατροφή
   Αναζήτηση τροφών
 στη φύση
   Φυτική προέλευση τροφών
   Ζωική προέλευση τροφών
   Βιομηχανοποιημένα
 προϊόντα
   Τροφές που προτιμούν
 τα παιδιά
   Ο ρόλος των βιταμινών
   Τι πρέπει να τρώμε
   Λειτουργία της πέψης
   Υγιεινή δοντιών
 
   Παρατηρήσεις
   Προτεινόμενες
 Δραστηριότητες
   Αξιολόγηση
   Βιβλιογραφία

 

 Επιμέλεια - σύνταξη:

 Σοφιανοπούλου Χρυσάνθη

 Νηπιαγωγός

 

 

 

 

Τι πρέπει να τρώμε


 

 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 10/4/2002

 

ΣΤΟΧΟΣ:

 1.ως προς τις γνώσεις: να κατανοήσουν τα νήπια ότι δεν μπορούν να ζήσουν τρώγοντας μόνο ένα είδος τροφής. Τα γεύματα μιας ημέρας πρέπει να περιέχουν από μία τουλάχιστον τροφή (ψάρι, κρέας, αβγά, γαλακτοκομικά, όσπρια) και 10 ποτήρια νερό.

2.ως προς τις δεξιότητες: σιγά-σιγά στην καθημερινή ζωή αλλά και στο σχολείο να επιλέγουν τα νήπια τροφές διαφορετικές και όχι πάντα τις ίδιες π.χ. μόνο κρουασάν κάθε μέρα. Να υπάρχει ποικιλία.

 

ΥΛΙΚΑ: χαρτιά, μαρκαδόροι, κούκλες από χαρτόνι.
  

 

 
ΠΟΡΕΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ- ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ:

 

1. Συζήτηση. Μαζί με τα νήπια αποφασίζουμε ότι για να έχει ο οργανισμός μας πολλές βιταμίνες θα πρέπει να τρώμε πολλές και διαφορετικές τροφές. Εξηγούμε ότι δεν εννοούμε την υπερβολική κατανάλωσή τους αλλά το σωστό συνδυασμό τους. Αναφέρουμε τις τροφές που πρέπει να τρώνε -κατά τη δική τους γνώμη- τα νήπια και τη σπουδαιότητά τους για την σωστή λειτουργία του οργανισμού τους. Τονίζουμε όμως ότι οι διατροφικές ανάγκες δεν είναι πάντα για όλους τους ανθρώπους ίδιες. Επίσης πληροφορούμε τα παιδιά ότι η ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε λαχανικά, φρούτα, ελαιόλαδο, ψάρια ονομάζεται ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ.

 

2. Με τη βοήθεια των νηπίων κατασκευάζουμε ένα πρόγραμμα μενού καθημερινής διατροφής της αρεσκείας τους με 5 γεύματα: πρωινό, δεκατιανό, μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό που περιέχουν ποικίλες τροφές. (γαλακτοκομικά προϊόντα, λαχανικά, φρούτα, κρέας, αυγά, πουλερικά κ.α.)

ΠΡΩΙΝΟ 
 
ΦΡΥΓΑΝΙΕΣ, ΓΑΛΑ ΤΟΣΤ, ΑΥΓΟ, ΜΠΑΝΑΝΕΣ, ΠΟΡΤΟΚΑΛΑΔΑ, ΚΟΥΛΟΥΡΑΚΙΑ 

 

 

ΔΕΚΑΤΙΑΝΟ 

 

ΣΑΝΤΟΥΙΤΣ, ΜΠΙΣΚΟΤΑ, ΣΟΚΟΛΑΤΑ, ΧΥΜΟΙ, ΓΙΑΟΥΡΤΙ, ΚΑΡΥΔΙΑ, ΑΜΥΓΔΑΛΑ, ΜΗΛΑ 

  

  

ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ

 

ΦΑΚΕΣ, ΦΑΣΟΛΑΔΑ, ΜΑΚΑΡΟΝΙΑ, ΡΥΖΙ, ΧΥΛΟΠΙΤΕΣ, ΤΡΑΧΑΝΑ, ΨΑΡΙ, ΠΑΤΑΤΕΣ, ΚΟΤΟΠΟΥΛΟ, ΣΑΛΑΤΕΣ, ΤΥΡΙ, ΨΩΜΙ, ΚΡΕΑΣ, ΛΟΥΚΑΝΙΚΟ

 

 

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΟ

 

ΓΛΥΚΟ, ΜΠΙΣΚΟΤΑ, ΜΗΛΟ, ΑΧΛΑΔΙ, ΚΑΡΠΟΥΖΙ, ΠΑΓΩΤΟ
 
 
ΒΡΑΔΙΝΟ

 

ΠΙΤΑ ΜΕ ΓΥΡΟ, ΠΙΤΣΑ, ΚΡΕΑΣ, ΨΩΜΙ, ΤΥΡΙ, ΓΙΑΟΥΡΤΙ, ΓΑΛΑ, Ο,ΤΙ ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΗΜΕΡΙ

 
3. Έπειτα φτιάχνουμε από κοινού καθημερινό, ημερήσιο πρόγραμμα διατροφής για το σχολείο. Αποφασίζουμε να το τηρούμε απαρέγκλιτα όλοι και να το ακολουθούμε πιστά κάθε μέρα. Το πρόγραμμα αυτό που σχεδιάσαμε και καταγράψαμε είναι το ακόλουθο:

Δεκατιανό 

Δευτέρα  Τρίτη  Τετάρτη  Πέμπτη  Παρασκευή
Γιαούρτι  Τόστ  Αγγούρι ή Ξηρούς Καρπούς Κουλουράκια ή Μπισκότα Πατατάκια, Γαριδάκια (μικρό πακέτο)
Χυμό (μικρό) Χυμό (μικρό) Χυμό (μικρό) Χυμό (μικρό) Χυμό (μικρό)


Προς το τέλος των μαθημάτων τα παιδιά εξέφρασαν την ιδέα να αλλάξουμε το μενού και να το εμπλουτίσουμε με άλλα τρόφιμα. Πραγματοποιήθηκε ο σχεδιασμός του αλλά δεν εφαρμόστηκε στην πράξη εφόσον τα μαθήματα τελείωσαν και το σχολικό έτος έληξε. Το παραπάνω μενού φωτοτυπήθηκε-ύστερα από απαίτηση των νηπίων αλλά και των γονέων τους-και μοιράστηκε σε όλους για να εφαρμοστεί σε καθημερινή βάση.


4. Δραματοποίηση/Κουκλοθέατρο. Τα νήπια δραματοποιούν συνήθειες ανθρώπων που τρώνε γρήγορα, αργά υγιεινές ή μη υγιεινές τροφές στο χωριό ή στην πόλη που οι ρυθμοί είναι γρήγοροι.

 

5. Παιχνίδι. Περιγράφουμε τροφές και προσπαθούμε να μαντέψουμε ποιες τροφές είναι αυτές. Π.χ. είναι άσπρο και το πίνουμε το πρωί.(γάλα).
 
 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ: Οι αρχικοί μου στόχοι πέτυχαν εφόσον τα νήπια άρχισαν να κατανοούν ότι δεν μπορούν να ζήσουν τρώγοντας μόνο ένα είδος τροφής. Κατανόησαν ότι είναι απαραίτητη η ποικιλία των τροφίμων και η θέσπιση μιας διατροφής που να τα περιέχει όλα για να είναι σωστή η λειτουργία του οργανισμού τους. Διαχώρισαν μόνα τους τις τροφές σε υγιεινές και μη υγιεινές. Για να έχουν μακροπρόθεσμα καλή υγεία και σωματική και πνευματική ανάπτυξη αποφάσισαν να σχεδιάσουν και να ακολουθήσουν πιστά ένα πιο υγιεινό πρόγραμμα καθημερινής διατροφής στο σχολείο. Είναι φανερό ότι τα παιδιά έχουν περιορίσει τις αγαπημένες τους λιχουδιές (τσίπς) και την κατανάλωσή τους σε μία μόνο μέρα της εβδομάδας. Την μέρα αυτή επίσης φυτέψανε τα νήπια μόνα τους σκόρδα μέσα στα τελάρο με χώμα. Και έπειτα τα πότισαν. Παρατήρησαν ότι ήδη οι φακές, τα φασόλια, τα ρεβίθια που φύτεψαν έχουν βγάλει ρίζες και βλαστάρια ενώ τα κολοκύθια, τα αγγούρια, ο κρίνος δεν έχουν αναπτυχθεί ακόμη.
 
 

 

Προηγούμενη σελίδαΕπόμενη σελίδα


[ Τουρισμός | Οικονομία | Πολιτισμός | Υπηρεσίες | Ενημέρωση | Όροι χρήσης | Επικοινωνία ]

Copyright © 2001-2005 - Φιλοξενία σελίδων Αρχική σελίδα